Énagyi tapasztalatai: képzeld magad gyermeked helyébe, így jól dönthetsz.

Segítek, ha segíthetek: családi, bölcsődei nevelés, nevelj egészséges életmódra, áldozz időt, spórolj pénzt!

 

 

Étkezési, élelmezési ötletek, javaslatok            

Élelmezés, étkezés kisgyermekkorban sokszor gondot okoz nekünk szülőknek, nagyszülőknek.

Van néhány dolog amire érdemes odafigyelnünk gyermekeink élelmezésekor. 

Tudnunk kell, hogy a 0-3 éves csecsemők és kisgyermekek  nem kis felnőttek.

A csecsemők mire az egy évet, a  kisgyermekkor határát elérik  körülbelül megháromszorozzák testsúlyukat, és 20-25 cm-t nőnek átlagosan. Ettől természetesen vannak egyéni eltérések. Csecsemők esetén ugyan olyan fontos az étkezések köré szervezni a napirendet, mint később a kisgyermek korban.

A gyomor természetes módon étkezést követően 3 óra múlva ürül ki annyira, hogy a következő étkezést be tudja fogadni. Az étkezési időpontok közötti nassolások kitolják a természetes kiürülés idejét. Így főétkezésekkor egyre kevesebbet eszik a gyermek. A nassolásokra egyre igényesebb lesz, a főétkezéseket egyre inkább elutasítja, így rossz evővé válhat gyermekünk.

Csecsemőnk, ha két étkezés között mégis előbb, fél egy órával megéhezik, és ez rendszeresen így van akkor be kell iktatni még egy étkezést a napirendjébe. Ha csak 10 perccel a főétkezés előtt kezd síni, akkor folyadékpótlással lehet azt a 10 percet áthidalni. Ügyeljünk, arra, hogy ne édes teával, hanem forralt lehűtött vízzel itassuk.

Kisgyermekeknek étkezések között ne adjunk nassolni valókat, főleg ne legyen a gyermek előtt folyamatosan rágcsálni való. Ezzel meggátoljuk, hogy gyomra kiürüljön, és éhségérzete legyen. Ekkor a főétkezéskor, csak nyámnyog, nyafog, egy-két kanál után elutasítja az ételt. Ezzel rossz evővé alakítjuk gyermekünket, ilyenkor a természetes éhségérzet hiánya miatt csak rábeszéléssel, tányér utána hurcolással, igérgetésekkel, és egyéb furfangosságokkal érjük el, hogy egyen egy keveset.

Ugyanakkor egyre válogatósabb, igényesebb lesz a nassolásokra, /csoki, ropi, csipszek stb./ és észre sem vesszük, formás csecsemőnk, kisgyermekünk, egy-kettőre gombóccá alakul. 

Étvágytalanság, hasfájás, puffadtság esetén természetesen elsősorban a betegségeket kell kizárni, megfázásos betegségek, fertőződések, allergia, emésztési zavarok, stb. kivizsgálásával, szükség szerinti kezelésével. Ezek kizárása után lehet a fent jelzett, rosszul kialakított szokásokon változtatni.

A kisgyermekkori elhízás veszélyes dolog, pillanatnyi, és későbbi egészségi állapotára nézve is.

Nem csak esztétikai probléma!

Csecsemőkorban a szoptatás-anyatejes táplálás a legtermészetesebb. Folyadékpótlásra forralt víz adása. Ha tea akkor csak nagyon világos színűt / szalmasárga/, egy-két csepp citrommal cukormentesen, csak ritkán adjuk. Az orvos által előírt gyógyteákat olyan formában és gyakorisággal, ahogy javasolja. Itatni is csak félig ülő helyzetben ölbe véve itassuk. Teljes vízszintes helyzetben könnyen félrenyelhet, ami fulladást is okozhat. Fejlődése során első belépő új ételféleség a gyümölcslé, majd gyümölcspép. Azt követi a főzelékek bevezetése, természetesen ami életkori sajátosságainak, fejlettségének megfelel, majd a fehér húsok stb. 

Amikor már önállóan tud ülni, akkor már a kezébe lehet adni, majszolni, majd rágni való ételeket. A rágni tanítás a fogak megjelenésével nagyon fontos feladatunk. Korai kisgyermekkorban először turmixolunk, majd villával nyomkodunk össze, majd kisebb  darabokat hagyunk a főzelékben amivel rágásra késztetünk. A húst először darálva, majd pici darabosan, mikor már biztonsággal rág akkor nem kell aprítani, elég kockázni.

Amikor harapja az ételt, arra mindig figyelni kell, hogy túl nagy falatot ne harapjon le. Soha ne egyen felügyelet nélkül  gyermekünk!

Nagyon fontos már ebben a korban az esztétikus terítés, tálalás, a helyes étkezési szokások kialakítása, a szülőkkel együtt étkezés öröme.

Pár javasolt kisgyermekkori ételféleség. Azért is jó a javasoltakhoz is szoktatni, mert ha bölcsődés lesz a gyermek, ezekkel és hasonlókkal fog találkozni, és ha már ismeri otthonról azt az ételt, színéről illatáról, ízéről, alakjáról stb. akkor kevéssé fogja visszautasítani.

 

Hétfő: tisztítónap- karotinfélék /finomfőzelék, sárgarépafőzelék/ , friss gyümölcsök. Azért jó a hétfő, mert hétvégén jobban telítődnek a gyermekek a vendégeskedések kapcsán több mindent esznek, ami elnehezíti a gyomrot, nehezíti az emésztést.

Kedd: lehet mártásos nap megfelelő feltétekkel, köretekkel.

Szerda: lehet leveses tésztás vagy sütis nap. /egy héten egy nap megengedhető /

Csütörtök: rakottak, csőben sültek, friss gyümölcs.

Péntek: főzelékek, feltétek, friss gyümölcsök.

 

Reggeli:

folyadékok: tej, tejes kávé, millky shékek, vaníliás tej, gyümölcsös tej turmix.

hozzá valók: magvas kenyerek, barna kenyerek, pék sütemények

kenőanyag: margarinok minimlis mennyiségben.

Aktuális nyers zöldségek reszelve, vagy szeletelve, vagy darálva: uborka, paprika, paradicsom, retek,hagyma, savanyúkáposzta /nagyon egészséges/.

Felvágottak, halpástétom, halkrém, konzerv halak, sonkafélék /gépsonkák/, májkrém, sajt.

Cékla reszelve margarinnal kikeverve kenyérre, vagy péksüteményre kenve, sárgarépa reszelve, margarinnal kikeverve kenyérre kenve, zöldség zöldje apróra vágva, margarinnal kikeverve, kenyérre kenve.

Tízórai: folyadékpótlás, főleg nyáron folyamatos víz itatás, esetenként rostos 100%-osgyümölcslevek, gyümölcsök, gyümölcssaláták, zöldség rágnivaló, vitamintálak.

Ebéd: levesek: csirke, pulyka ragu leves, zöldség leves, májgombóc leves, gyümölcslevesek,

főzelékek: zöldborsó, sárgarépa, karalábé, tök, sütőtök, kelkáposzta,  spenót, sóska, krumpli, cékla stb/

mártások: alma, meggy, kapor, paradicsom, párolt fehér húsokkal, csőben sültekkel burgonyával.

tészták: túrógombóc, palacsinta, könnyű kevert gyümölcsös sütemények, túrós, meggyes, almás rétesek stb.

rakottak: rakott zöldbab, rakott krumpli /virslivel nem kolbásszal/ rakott kel, rakott karfiol, rakott zöldség.

Egyebek: paradicsomos hal, almás rakott zsemle, joghurtos csirkefalatok, zöldséges masni tészta, rizses hús, spenóttekercs, tejfölös pulykamell csiga tésztával, tejfölös őszibarackos csirke rizzsel, paradicsomos krumpli húsgombóccal stb.  

Uzsonna: legyen könnyen emészthető, hogy ehessen egy laktatóbb vacsorát.

joghurtok (gyümölcsös), műzlik, szezámmagos kenyér, zsemle, lekvár, méz, kőrözött, sajt, zöldséges (sárgarépa, cékla, snidling, petrezselyem)  margarinos kenyér, tejes folyadékok, gyümölcsteák.

                              

 





Weblap látogatottság számláló:

Mai: 58
Tegnapi: 31
Heti: 136
Havi: 932
Össz.: 72 337

Látogatottság növelés
Oldal: Étkezési élelmezési ötletek, javaslatok
Énagyi tapasztalatai: képzeld magad gyermeked helyébe, így jól dönthetsz. - © 2008 - 2018 - evamama.hupont.hu

A HuPont.hu ingyen weboldal szerkesztő mindig ingyenes. A weboldal itt: Ingyen weboldal

Adatvédelmi Nyilatkozat

A HuPont.hu ingyen honlap látogatók száma jelen pillanatban:


▲   Itt: mikortól legyen bölcsis - Vatera.hu
X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »