Áldozzon idejéből, spóroljon pénzt!
Milyen játékkal játszon gyermekünk?
Csecsemő kortól kezdve fontos a játékadásnál figyelembe venni a csecsemő-kisgyermek életkori sajátosságait, fejlettségi szintjét, hangulatát, igényét.
A játékoknál fontos figyelni arra, hogy a gyermekre nézve semmilyen veszélyt ne jelentsen, megfeleljen a fenti kritériumoknak is, legyen pozitív hatása, motiváló ereje a különböző fejlődési területekre, ne fejlesszen, hanem hagyjon fejlődni, motiváljon fejlődésre.
Ha van egy kis kreativitásunk, idejünk, kedvünk, a háztartásban megtalálható használaton kívüli tárgyakból, textíliákból olcsón előállíthatunk mindenféle játékot.
Pl. csecsemőknek nem használatos pamut ruhaneműből, szines vászon anyagból lehet varrni párnákat, kendőket, babákat, babzsákot, bábokat/ezeknél ügyeljünk, hogy semmi leeső, leszakadó rész ne legyen rajta ami fulladást okozhat, vagy amit idősebb baba már fülébe, orrába dughat/. Adhatunk nekik nagyobb, tiszta, kerekített formályú, általa megfogható műanyag, fa, fém tárgyakat is a játékoknál leírt feltélek szerint. Jól zárható átlátszó szintelen flakonba, babot, vagy kukoricát, akár lencsét téve csörgőt készíthetünk. Erős vászon anyagból nylon béléssel bélelve, hogy ne nedvesedjen át, babzsákot varhatunk babbal vagy kukoricával, rizzsel lencsével töltve, úgy, hogy jól markolászható legyen, és a baba könnyedén fel tudja emelni. Biztonságos varrással kell készíteni, el ne szakadjon, ne szóródhasson ki a tölteléke! Egy éves gyermekek már felügyelet mellett játszhatnak különböző papírokkal: szalvéta, papírzsebkendő, géppapír, karton papír, krepp papír stb.. Tapintással megismerik az anyagot, a keménységét, formálhatóságát, formáját, mert gyűrögetik hajtogatját, tépik /csak felügyelet mellett/.
Nagy karton dobozból / hűtős doboz, vagy akkora doboz amibe a gyermek ülve, állva elfér/ lehet egyszerűen házikót, alagútat készíteni, ha éppen nem játszik benne lapra lehet hajtogatni, így nem foglal nagy helyet, erre firkálni, rajzolni, vagy festeni is lehet. Gyermeknek szék, fotel is készíthető belőle. Kisebb dobozból babaágyat, vagy babaházat is készíthetünk. Ezek kifestésében már két év körüli gyermek is tud segíteni. Ha van otthon négyzet alakú görgős virágcserép tartó a dobozt ráerősítve szobai járgány is készíthető, szeretnek benne bújkálni vagy utazni vele a szobában.
Milyen játékokat vegyünk neki?
A játék megvásárlását nem jó, ha az indítja, hogy mi gyermekkorunkban mit szerettünk volna, mit nem kaptunk meg. Ha gyermekünk követelőzve meg akar vetetni velünk valamit az nem jelenti azt, hogy kell is neki, lehet, hogy csak arra kiváncsi meddig mehet el, hol a határ. Meddig érdemes követelőzni, vagy hisztizni? Sokan csak azért engednek gyermeküknek, mert nem akarnak konfrontálódni.
A kék és piros sorok figyelembe vételével, lehetőleg mindig olyan játékokat vásároljunk amivel nem a szülő, vagy más felnőtt tud csak játszani. A játékkal lehessen játszani, a gyermeknek való legyen. Annak a játéknak ami magától csinál valamit, és a gyermek csak nézni tudja, nem igazán van játszásra serkentő hatása és még drága is lehet.
Vegyünk, vagy készítsünk olyan játékokat, melyek különböző érzékekre /látás, hallás, tapintás, stb/ és fejlődési területekre mint mozgás, kreativitás, beszédkészség, manipuláció stb. fejlődésére vannak motiváló hatással. Nem biztos, hogy mindig a drága, szinte megfizethetetlen játékok a jó játékok.
2-3 éves gyermekeknek:
Pl.ízlelés játék: gyümölcsök zöldségekkel való ismerkedés /színe, tapintata, formája, illata, mérete, keménysége vagy lágysága, tisztítása, majd az ízlelése.
Később mikor már jól ismer több zöldséget, gyümölcsöt, bekötött szemmel is próbálja megállapítani milyen zöldség, vagy gyümölcs van nála.
Különböző magok megismerése majd csíráztatása.
Utca, játszótér, park: növényekkel, állatokkal ismerkedés, legjellemzőbb tulajdonságaival.
Kukás játék: tegyünk elé egy halomba apróbb fém, papír, műanyag tárgyakat. Három dobozba válogassa szét, egyikbe a papírt, másikba a műanyagot, harmadikba fémet. /három kuka/
Készíthetünk is egyszerű játékokat:
A gyermeknek nagyon fontos a közös játéktevékenység a szülőkkel.
Nem váltja ki az együttjátszást a mindenféle drága
játékokkal való elhalmozás. Ha a gyermek azt
tapasztalja, hogy megkap mindent amit kimond, vagy
csak "kérni, kell neki", de azt is tapasztalja, hogy ez
azért van, hogy hagyja békén a szülőt és játszon
egyedül, vagy csak a testvérével, ha van neki, akkor a
gyermek és szülő kapcsolata nem mélyül el
kellőképpen, a gyermek mellőzve érzi magát, és eleinte
mindenfélét csinál, csakhogy felhívja magára a szülők
figyelmét. Ha játékkal nem megy, akkor elkezd olyan
dolgokat csinálni amire biztosan odafigyelnek majd
/hisztizik, kiabál, dobál, verekszik leszórja az összes
játékot, kiönt, összetör, összefirkál stb./ Ezt
azért teszi, mert rájön, hogy ezzel eléri, hogy
ráfigyeljenek. Ha a mellőzöttség érzése nem
változik, a gyermekben hiányérzet van, a szeretet, a
törődés, a ráirányuló figyelem hiánya.
Évek alatt ez sajnos azután negatív irányba
tolódhat amikor a gyermek befelé forduló lesz, vagy
elkezd kifelé nyitni a családból és az első olyan ember
vagy társaság, felé fordul, ahonnan a szeretet, törődés
akár minimális érzését is megtapasztalja, de ez nem
biztos, hogy pozitív irány.
Ő-ők ma kisgyermekek, ha ma nincs időd a
gyermekeddel játszani, beszélgetni, mesélni neki stb.,
később a gyermekedet, lehet, hogy az sem fogja
érdekelni jól vagy-e?
A pénz, "a mindenem meg van," nem pótolja a
törődést, a szeretetet!
Nem a pénzedre van szüksége, hanem a
szeretetedre, törődésedre, figyelmedre, jó
kedvedre, megértésedre, segítségedre adott
pillanatban a szükséges mértékben,
partnerségedre, őszinteségedre stb!